- fakultativní činnosti - jsou takové činnosti, které nejsou zahrnuty v základní úhradě
- dle zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, poskytujeme služby nad rámec základních činností tzv. fakultativní služby
- klienti mohou, ale nemusí, tyto služby využívat
- fakultativní služby si klient hradí z vlastních prostředků
- rozsah fakultativních služeb je předmětem dohody mezi poskytovatelem a klientem
SOUPIS FAKULTATIVNÍCH SLUŽEB POSKYTOVANÝCH SOCIÁLNÍM ZAŘÍZENÍM
- kopírování, tisk a tisk fotografií
- administrativní práce nad rámec zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
- klient, který chce kopírovat nebo tisknout, požádá nepedagogického pracovníka (v jeho nepřítomnosti vedoucí zařízení), který provede kopírování nebo tisk
- klient, který chce vytisknout fotografie, požádá nepedagogického pracovníka (v jeho nepřítomnosti vedoucí zařízení), který fotografie vyhledá a vytiskne
- soupis poskytovaných služeb
- zhotovení černobílé xerokopie formátu A4
- tisk dokumentů z PC (např. žádost pro soukromou potřebu)
- tisk fotografie A 5
- administrativní úkon (př. potvrzení, čestné prohlášení)
- vyhledání zdravotnické dokumentace klienta v archívu
- zhotovení výpisu ze zdravotnické dokumentace
- telekomunikační styk
- klient, který chce telefonovat, požádá příslušného pracovníka v přímé péči, který umožní klientovi telefonování z přístroje v pracovně sester nebo mu donese na pokoj přenosný telefon
- klient, který chce vyhledat informace na internetu pro svoji potřebu (např. jízdní řád, mapa, kuchařské recepty apod.) požádá nepedagogického pracovníka (v jeho nepřítomnosti vedoucí zařízení), který informace vyhledá a podle přání klienta provede také tisk (informace o tisku viz výše)
- soupis poskytovaných služeb
- vnitrostátní telefonní hovor z telefonní sítě zařízení
- mimořádný nákup
- v rámci zprostředkování kontaktu se společenským prostředím zařízení podporuje klienta při využívání běžně dostupných služeb a informačních zdrojů jako je např. nákupy léků na recept i bez receptu, hygienických potřeb, potravin apod.
- v případě, že klienti již nemohou využívat běžně dostupných služeb a informačních zdrojů zařízení v rámci základních činností zajišťuje tyto služby zdarma
- DSA tuto činnost provádí 1x týdně
- sběr objednávek je vždy v pondělí u vedoucí zařízení
- samotný nákup a roznesení nákupu klientům proběhne každou středu
- klient si v rámci fakultativních služeb může u vedoucí zařízení objednat tzv. mimořádný nákup - tedy nákup objednaný a provedený mimo stanovené vymezení
- odběru elektrické energie pro provoz vlastních elektrických spotřebičů klientů
- klient má možnost si písemně požádat vedení DSA o dovybavení pokoje vlastními elektrospotřebiči (TV, rádio, PC apod.)
- tuto žádost vyřizuje vedoucí zařízení a schvaluje ředitel zařízení
- v případě schválených elektrospotřebičů je možné je do zařízení přivést a spolu s pověřeným pracovníkem zařízení nainstalovat
- takto povolené a umístěné spotřebiče na pokoji klienta eviduje vedoucí zařízení pro čerpání fakultativních služeb
- klient se zavazuje hradit paušální poplatek za spotřebovanou energii odebranou vlastními elektrospotřebiči dle uvedeného ceníku
- dále je klient povinen nahlásit vedoucí zařízení, že elektrospotřebič již nepoužívá, tak aby mohl být zrušen paušální poplatek za odebranou energii
- klient přitom odpovídá za to, že:
- bude užívat elektrické spotřebiče, pouze toho druhu a toho výkonu, k jehož užívání vyslovil poskytovatel souhlas
- půjde o spotřebiče nové a hospodárné třídy spotřeby
- v souladu s předpisy o užívání těchto spotřebičů klient sám zajistí provádění příslušných kontrol a revizí podle ČSN 33 1610
- bude hradit paušální poplatek za spotřebovanou energií
- poskytovatel povolí a umožní odběr elektrické energie pro vlastní elektrické spotřebiče klientů pouze v případě, že klient dodrží výše uvedené podmínky
- upozorňuje se, že pravidelným revizím, které je povinen zajistit klient u vlastních elektrických spotřebičů podle ČSN 33 1610 podléhá i prodlužovací kabel
- poskytovatel má právo kontrolovat, zda uživatel dodržuje při užívání a provozu elektrických spotřebičů stanovené podmínky
- v případě zjištění nedostatků nebo při důvodných pochybnostech o dodržování stanovených podmínek klientem má poskytovatel právo na náklady klienta zajistit provedení nápravných opatření
- v případě neprovedených nebo chybějících revizí či jejich prošlé platnosti poskytovatel je oprávněn v zájmu bezpečnosti domova a ostatních klientů tyto zajistit po předchozím písemném upozornění klienta na jeho náklady
- zapůjčení televizoru
- v případě, že chce klient využívat TV přijímač na svém pokoji
- v případě zapůjčení televizoru je ošetřeno smlouvou
- dále má klient povinnost uhradit rozhlasový a televizní poplatek dle zákona č. 384/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů
- osobní prádlo klientů
- označení osobního prádla klienta je součástí základní činnosti praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení
- povinností poskytovatele je v rámci základních činností praní klientovi zajistit, z čehož logicky vyplývá zajistit mu i předání vypraného prádla
- standardní je tedy využít takového označení, které zajistí správné předání prádla klientovi
- zařízení v rámci základní činnosti označí osobní prádlo klientovi zdarma, pouze jsou v rámci fakultativních služeb vyúčtovány náklady na materiál
- praní prádla samostatně v pračce
- klient může požadovat, aby se jeho osobní prádlo pralo samostatně v pračce odděleně od prádlo ostatních klientů
- půjčování kompenzačních pomůcek
- pokud do zařízení přijde klient, který je imobilní nebo se v průběhu poskytování pobytové služby se stane imobilním, je třeba pomoci mu okamžitě nárokovat kompenzační pomůcku ze systému veřejného zdravotního pojištění nebo ze systému dávek pro osoby se zdravotním postižením
- do doby, než získá svoji kompenzační pomůcku, potřebuje-li ji k pohybu po pokoji a po zařízení a pro to, aby mohl do společných prostor, zajistit si hygienu apod. poskytne ji zařízení klientovi bezplatně
- v případě, že bude žádost o kompenzační pomůcku z výše uvedených systémů zamítnuta a klient bude mít přání pomůcku používat, zařízení mu ji v rámci fakultativních činností propůjčí
- pronájem je ošetřen smlouvou o nájmu kompenzační pomůcky
- soupis poskytovaných kompenzačních pomůcek:
- chodítka
- chodítko je určeno pro osoby se sníženou pohyblivostí
- napomáhá k udržení stability při chůzi a odlehčení dolních končetin
- svými technickými vlastnostmi je určeno jak pro použití v interiéru, tak i v exteriéru
- invalidní vozík
- invalidní vozík je určen pro osoby se sníženou pohyblivostí
- napomáhá při převozu klientů v interiéru i exteriéru
- toaletní křesla
- toaletní křeslo je určeno pro osoby se sníženou pohyblivostí
- napomáhá při základních hygienických potřebách každého uživatele (převážně vyprazdňování)
- rehabilitační pomůcky
- rehabilitační pomůcky slouží k polohování dlouhodobě ležících klientů, ale i k rehabilitačním cvičením
- současně slouží k zamezení vzniku dekubitů, ke snížení bolesti při různých zraněních a ke zlepšení celkové pohody klienta
- antidekubitní matrace
- snadno se přizpůsobují tvaru lidského těla, poskytují pohodlí a dostatečnou podporu osobám se sníženou hybností, eliminují riziko vzniku proleženiN
- aktivní antidekubitní vzduchový systém chránící klienty s nízkým rizikem a léčící dekubity v I. stupni
Ceník prováděných fakultativních služeb v Domově pro seniory Anička
- xerox kopie A4 - černobílá 2,- Kč / 1 stránka
- tisk dokumentů z PC (např. žádost pro soukromou potřebu) 4,- Kč / 1 stránka
- tisk fotografie A5 (na běžný papír) 5,- Kč / 1ks
- administrativní úkon (strana A4) 20,- Kč/ 1 stránka
- vyhledání zdravotnické dokumentace z archívu 40,- Kč/ úkon
- zhotovení výpisu ze zdravotnické dokumentace 300,- Kč/ úkon
- telefonování z pevné linky v zařízení 2,- Kč/ 1 min
- vyhledávání informací na internetu pro osobní potřebu klienta 15,- Kč/ 15 min
- mimořádný nákup 70,- Kč/ 30 min
- odběr elektrické energie pro provoz vlastních elektrických spotřebičů klientů 50,- Kč spotřebič/ měsíc
- povinné revize vlastních elektrických spotřebičů dle skutečných nákladů
- zapůjčení TV přijímače 200,- Kč / měsíc+ paušální poplatek za elektrickou energii
- označení osobního prádla klientů zdarma + cena materiálu
- praní prádla samostatně v pračce 60,- Kč/ prací cyklus
- úprava oděvů a prádla nad rámec drobných oprav 40,- Kč/ úkon + cena materiálu
- půjčování kompenzačních pomůcek
- chodítko čtyřkolové 250,- Kč/ měsíc
- chodítko čtyřbodové (tzv. krokovací) 150,- Kč/ měsíc
- invalidní vozík 400,- Kč/ měsíc
- polohovací pomůcky 50,- Kč/ měsíc
- antidekubitní matrace, aktivní 300,- Kč/ měsíc
- péče o klienta při nadměrném užití alkoholu (např. zdrav. úkony, úklid apod.) 500,- Kč / 30 min
- ošetřovatelský úkon na vyžádání klienta (bez indikace lékaře, popř. jiného zdravotnického pracovníka) 65,- Kč / 15 minut
- doprovod k lékaři mimo spádovou oblast (nad rámec soběstačnosti) 175,- Kč / 60 minut
- oprava majetku DSA poškozeného úmyslným zaviněním klienta 200,- Kč / 60 minut
- ztráta, popř. zničení majetku DSA pořizovací cena
- oprava a úprava soukromého majetku klienta 120,- Kč/ hod + cena materiálu
Zdarma zařízení DSA poskytuje tyto služby
- dovoz léků
- 1x týdně donáška drobného nákupu
- bezpečné uložení peněz a cenností (finanční a věcné depozitum)
- šatna pro ukládání sezónního oblečení
- půjčování knih
Poskytovatel si vyhrazuje právo aktualizovat služby a upravovat ceny.



