Postup a podmínky přijetí
- jednání se zájemcem o službu je proces, který umožňuje vzájemné setkávání, informování a vyjednávání mezi zájemcem o službu a zařízením
- na jeho konci je podepsaná Smlouva o poskytování sociálních služeb, ale může to být i odmítnutí zájemce nebo ukončení jednání z jeho strany, i ze strany poskytovatele
- cílem těchto jednání je pomoci definovat zájemci co od naší služby očekává, a jeho osobní cíle, kterých má být poskytováním našich služeb dosaženo
- žadatel je seznámen, co mu poskytovatel sociální služby může nabídnout
- výsledkem tohoto jednání je zjištění, zda by poskytovaná služba vedla k naplňování žadatelových potřeb
- osobami pověřenými k jednání se zájemci o službu jsou vedoucí nebo ředitel zařízení
- základní informace o službě jsou poskytovány písemně (e-mail, pošta), telefonicky nebo osobně
- veřejně dostupné informace o naší službě lze získat:
- z informačního letáku
- webových stránek
- telefonicky
- prostřednictvím elektronické pošty
- osobně v zařízení – v pracovní dny od 7.00 do 14.00 hod., případně po domluvě (osobní, telefonické) v jiném smluveném termínu
- vždy je zájemcům nabídnuto osobní jednání v zařízení a prohlídka zařízení
PRVNÍ KONTAKT ZÁJEMCE O SLUŽBU
- kdo poskytuje zájemci informace o poskytovaných službách v zařízení
- sociální pracovník
- v nepřítomnosti vedoucí zařízení
- tiskopisy žádosti o přijetí a příloh si může zájemce vyzvednout:
- osobně v zařízení
- může být zájemci na jeho požádání zaslána e-mailem
- může být zájemci na jeho požádání zaslána poštou na adresu jeho pobytu
- stáhnout z webových stránek www.ldz.cz
- kdo se jednání účastní
- poskytovatel informací (sociální pracovník, vedoucí zařízení)
- zájemce o službu
- zákonný zástupce (opatrovník) + žadatel
- v případě, že osoba není způsobilá k právním úkonům
- zástupce klienta
- osoba, kterou si zájemce vyžádá
- jedná jménem zájemce na základě Plné moci
- pověření pracovníci jednáním upřednostňují objednávání zájemců o konzultaci na konkrétní termín a dobu, kdy se mu mohou plně věnovat
- při objednávání přihlíží ke svým časovým možnostem a možnostem zájemce, případně může zájemci ve výjimečných případech nabídnout možnost domluvit konzultaci i mimo stanovenou pracovní dobu
- kdy jsou poskytovány informace
- v pracovních dnech od 07,00 hod do 15,00 hod
- pokud určený pracovník nemá prostor věnovat se neobjednanému příchozímu zájemci, nabídne mu možnost počkat (s tím, že upozorní na přibližný čas strávený čekáním) nebo objedná příchozího na jiný termín
- již při domlouvání schůzky jsou zájemci informováni a motivováni k prohlídce zařízení, aby se mohli rozhodnout, zda mají o nabízené služby zájem
- zájemci je doporučeno přijít i se členy rodiny nebo blízkými osobami pro pocit většího bezpečí
- zájemce si může při prohlídce domova prohlédnout veškeré společné prostory a neobsazené pokoje
- vzhled některých pokojů si může zájemce prohlédnout na fotografiích
- při konzultaci určený pracovník podporuje spoluúčast na rozhodování, přihlíží k jedinečnosti každého zájemce
- délku konzultace a jejich počet před uzavřením smlouvy přizpůsobuje určený pracovník zdravotnímu a psychickému stavu zájemce tak, aby před uzavřením smlouvy dostal zájemce všechny informace nutné k informovanému podepsání smlouvy
- během konzultace přizpůsobuje řeč podle potřeby a možností používá alternativní komunikační dovednosti
- jestliže je to pro vzájemnou komunikaci vhodné, nabídne určený pracovník zájemci možnost mít při jednání, na náklady zájemce, tlumočníka
- určený pracovník se snaží v průběhu konzultace navodit atmosféru důvěry, bezpečí a soukromí
- určený pracovník komunikuje především se zájemcem o službu, i když trpí nějakým zdravotním znevýhodněním, např. nedoslýchá, nebo z rozhovoru vyplynulo, že má omezení ve způsobilosti k právním úkonům
- v případě osoby zbavené způsobilosti k právním úkonům jednáme sice s opatrovníkem, ale tato osoba je přítomna a její názor respektujeme
- určený pracovník sleduje, zda předaných informací není již příliš, podle potřeby rozdělí konzultaci na několik dílčích
- v průběhu konzultace se určený pracovník ujišťuje, zda zájemce a případný doprovod sděleným informacím rozumí
- na konci rozhovoru zopakuje podstatné věci
- v případě, že zájemce jeví ostych, nervozitu, či jiným způsobem je jeho chování složité a není možné při první návštěvě veškeré náležitosti potřebné pro přijetí do zařízení v plném rozsahu projednat, je nutné dohodnout se zájemcem termín dalšího jednání
- v případě, že zájemce není schopen dostavit se k osobnímu jednání do zařízení, dohodne se s ním sociální pracovník na termínu návštěvy v jeho místě bydliště nebo jiném místězařízení si může zájemce prohlédnout i virtuálně v aplikaci Google nebo v fotoalbu (má u sebe pověřený pracovník při sociálním šetření)
- při jednání v místě bydliště nebo jiném místě postupuje sociální pracovník obdobně jako při osobním jednání v zařízení
- základní informace o službě, lze i předat pověřenému zástupci žadatele na základě Plné moci
- určený pracovník zájemci nebo pověřené osobě žadatelem upřesní, jaké písemné materiály budou po zájemci před podepsáním smlouvy o poskytování sociálních služeb vyžadovány
- dále jsou zájemci předány dokumenty
- Žádost o poskytnutí sociální služby (lze stáhnout v pdf na konci této stránky)
- Vyjádření lékaře o zdravotním stavu žadatele (lze stáhnout v pdf na konci této stránky)
- Sociální anamnéza
- informační letáky o poskytované službě
- formulář Úhrada za poskytované služby - informace ve zjednodušené formě (lze stáhnout na konci této stránky)
- formulář Seznam věcí při příjmu - informace ve zjednodušené formě (lze stáhnou v pdf na konci této stránky)
- Domácí řád
- Ceník fakultativních služeb (lze stáhnout v pdf na konci této stránky)
- Smlouva o poskytnutí sociální služby
- zájemci je umožněno si návrh Smlouvy dostatečně pročíst a případně se na vše, čemu nerozumí zeptat
- zájemce může navrhovat změnu obsahu smlouvy
- srozumitelnost je ověřována dotazováním
- žádost obsahuje tyto povinné přílohy
- Vyjádření lékaře o zdravotním stavu žadatele
- nesmí být starší 3 měsíce
- vyplní praktický lékař, v případě hospitalizace zájemce o službu ve zdravotnickém zařízení ošetřující lékař
- Plná moc k převzetí informací při jednání o službě (lze stáhnout v pdf na konci této stránky)
- v případě, že za žadatele jedná jiná osoba
- kopie Rozsudku soudu o zbavení/omezení svéprávnosti a Listiny o ustanovení opatrovníka
- je-li žadatel zbaven/omezen ve svéprávnosti
- popř. jiného zplnomocněného zástupce (člena domácnosti, obecního úřadu obce s rozšířenou působností)
- žádost dále může obsahovat tyto nepovinné přílohy
- Sociální anamnéza
- zejména popis schopností sebepéče a sociálních potřeb
- Doklad o výši přiznaného příspěvku na péči
- kopie dokladu o výši příjmů (za příjmy se pro tyto účely považují příjmy podle zákona o životním a existenčním minimu, zejména kopie Rozhodnutí o přiznání starobního či invalidního důchodu)
- žádost může být podána
- osobně
- poštou
- elektronicky (nesmí však chybět podpis žadatele)
- prostřednictvím zmocněné osoby
- z prvního jednání je učiněn písemný výstup tzv. Předání informaci o sociální službě
- pověřený pracovník ověří, zda žadatel nebo jeho zástupce všem informacím, právům a povinnostem vznikajícím okamžikem uzavření smlouvy, rozuměl
PŘIJETÍ ŽÁDOSTI O POSKYTNUTÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY
- po obdržení kompletní žádosti pověřený pracovník zkontroluje, zda je žádost vlastnoručně podepsaná a obsahuje potřebné náležitosti
- pokud je zájemce o službu přítomen osobně, je možné žádost vyplnit a podepsat na místě, vyjádření lékaře je možné zaslat dodatečně
- sociální pracovník či vedoucí zařízení evidují žádosti v písemné podobě
- spisy žadatelů jsou vedeny v písemné podobě v kanceláři v uzamykatelné místnosti
- zařazení do evidence žadatelů do zařízení rozhoduje komise ve složení: vedoucí zařízení, sociální pracovník a vedoucí zdravotnického úseku
- v zájmu maximální transparentnosti a ve snaze objektivně posuzovat žádosti byla vytvořena bodová kritéria pro přijetí žadatele do našeho zařízení
- posuzování žádosti probíhá individuálně
- před zařazením žádosti do evidence bude každá žádost o pobyt v našem zařízení zhodnocena dle stanovených kritérií, která zohledňují:
- míru potřebnosti pobytu v domově z hlediska zdravotního stavu
- míru potřebnosti pobytu v domově z hlediska bytové situace a trvalého bydliště žadatele
- míru potřebnosti pobytu v domově z hlediska sociální situace
- soběstačnost žadatele
- individuální situaci žadatele
- dobu podání žádosti, popř. další aspekty
- po vyhodnocení žádosti je rozhodnuto o vyhovění či nevyhovění žádosti
- v kladném případě vyřízení žádosti, kdy není volná kapacita pro okamžité přijetí do domova, se žadatel zařazuje do evidence žadatelů
- po zpracování žádosti je zájemce písemně vyrozuměn do 30 dnů Oznámením o zařazení či nezařazení do evidence žadatelů
- odmítnuté žádosti jsou archivovány 5 let
- postup při odmítnutí zájemce o službu
- službu lze odmítnout pouze z důvodů stanovených zákonem 108/2006 Sb., o sociálních službách, zvláště za použití § 91, odst. 3, písm. a), b) a d)
- jsou to tyto důvody
- zařízení neposkytuje službu, o kterou zájemce žádá
- zájemce nesplňuje cílovou skupinu zařízení a věkovou strukturu cílové skupiny
- zařízení nemá dostatečnou kapacitU
- zdravotní stav osoby vyžaduje poskytnutí akutní péče ve zdravotnickém zařízení
- osoba není schopna pobytu v zařízení sociálních služeb z důvodů akutní infekční nemoci
- osoba má diagnostikovánu Alzheimerovu chorobu
- pokud zájemci byla v kratší době než 6 měsíců vypovězena smlouva o poskytování sociálních služeb z důvodu porušování povinnosti vyplývající ze smlouvy
- pravidla pro odmítnutí zájemce o službu
- zájemcům, jejichž žádost nemůže být z výše uvedených důvodů přijata, je sociálním pracovníkem nebo vedoucí zařízení poskytnut seznam jiných vhodných zařízení
- písemně je žadateli do 30 dnů oznámen důvod zamítnutí žádosti a seznam přiložen
- v centrální evidenci žadatelů o pobytovou sociální službu je zapsán důvod vyřazení a datum vyřazení
SOCIÁLNÍ ŠETŘENÍ (PLÁNOVÁNÍ SLUŽBY)
- v případě, že zájemce nebyl osobně přítomen na prvním setkání (delegovaná pravomoci na základě Plné moci), tj. nebyly mu předány všechny informace o službě, je mu toto sděleno ještě jednou
- zájemce je seznámen s posláním a cíli organizace, s chodem zařízení a podmínkami přijetí, se způsobem a výší úhrad, s obsahem smlouvy o sociální službě, souborem vnitřních pravidel a fakultativními službami
- pověřený pracovník se snaží prostředí zařízení přiblížit prostřednictvím zvětšených fotografií a letáků
- na požádání žadatele mu mohou být tyto dokumenty a letáky s obsaženými informacemi předány v tištěné podobě
- v případě, že má zájemce stále o službu zájem, provádí se samotné sociální šetření, při kterém pověřený pracovník spolu se žadatelem vyhotoví Záznam ze sociálního šetření
- podle kterého pověřený pracovník při vedení rozhovoru systematicky postupuje, ptá se na otázky směřující k bytové a sociální situaci žadatele, k možnostem a schopnostem orientace, komunikace, mobility či způsobu stravování
- mapuje denní činnosti žadatele, jeho zájmy, záliby, obavy
- zájemce je informován o seznamu věcí, které je vhodné mít při nástupu do zařízení s sebou
- formulář "Záznam ze sociální šetření" je před přijetím nového klienta předán klíčovému pracovníkovi a týmu podílejícím se na individuálním plánování
- zápis slouží klíčovému pracovníkovi a týmu při sestavování individuálního plánu a současně mu poskytuje základní informace, které slouží jako počáteční vklad při navazování důvěrného vztahu s klienteM
- cílem jednání se zájemcem je pomoci definovat mu jeho zakázku, tj. to, co zájemce od poskytování sociální služby očekává, a jeho osobní cíle, kterých má být poskytováním našich služeb dosaženo
- osobní cíl musí být významný pro klienta, sociální pracovník nechává klientovi dostatečný prostor pro formulování vlastní představy
PŘIJETÍ ŽADATELE DO SOCIÁLNÍ SLUŽBY
- datum přijetí do zařízení je domluveno dle potřeby žadatele, nejlépe do několika následujících dnů od uvolnění místa
- nový klient je po příjezdu do zařízení přivítán vedoucí zařízení, která zastává roli laskavého průvodce v novém prostředí, podporuje klientův pocit jistoty, bezpečí, důvěry
- vedoucí zařízení je klient ubytován na pokoji a seznámen s chodem zařízení
- s ohledem na aktuální stav klienta jsou s ním dále dojednávány formální či administrativní náležitosti
- v případě, že klient nebyl seznámen se všemi náležitostmi (např. z důvodu nesoustředěnosti, rozrušení apod.), neporozuměl některým z bodů dokumentů nebo jsou mu dokumenty nejasné jako celek, sociální pracovník nebo vedoucí zařízení si s klientem domluví další schůzku/y, kde mu dané obsahy řádně vysvětlí s ohledem na jeho individuální potřeby
- nejasné pasáže dokumentů s klientem rozebere a opakovaně se otázkami ujistí, zda jejím obsahům skutečně porozuměl a orientuje se v nich
- v den přijetí je nutné, aby měl u sebe nový klient platný občanský průkaz a průkaz pojištěnce
- občanský průkaz se dokládá sociálnímu pracovníkovi nebo vedoucí zařízení pouze ke kontrole jeho platnosti a opsání čísla OP, které je zaneseno do dokumentace sociálního programu Power Care
- občanský průkaz je poté ihned navrácen klientovi nebo je na základě písemné žádosti o úschovu občanského průkazu uložen do uzamykatelné skříňky na sesterně, kde je chráněn před poškozením, zničením, ztrátou, odcizením nebo zneužitím a odkud je kdykoli k vyzvednutí