jednání se zájemcem o službu je proces, který umožňuje vzájemné setkávání, informování a vyjednávání mezi zájemcem o službu a zařízením
na jeho konci je podepsaná Smlouva o poskytování sociálních služeb, ale může to být i odmítnutí zájemce nebo ukončení jednání z jeho strany, i ze strany poskytovatele
cílem těchto jednání je pomoci definovat zájemci co od naší služby očekává, a jeho osobní cíle, kterých má být poskytováním našich služeb dosaženo
žadatel je seznámen, co mu poskytovatel sociální služby může nabídnout
výsledkem tohoto jednání je zjištění, zda by poskytovaná služba vedla k naplňování žadatelových potřeb
osobami pověřenými k jednání se zájemci o službu jsou vedoucí nebo ředitel zařízení
základní informace o službě jsou poskytovány písemně (e-mail, pošta), telefonicky nebo osobně
veřejně dostupné informace o naší službě lze získat:
z informačního letáku
webových stránek
telefonicky
prostřednictvím elektronické pošty
osobně v zařízení – v pracovní dny od 7.00 do 14.00 hod., případně po domluvě (osobní, telefonické) v jiném smluveném termínu
vždy je zájemcům nabídnuto osobní jednání v zařízení a prohlídka zařízení
První kontakt zájemce o službu
kdo poskytuje zájemci informace o poskytovaných službách v zařízení
sociální pracovník
v nepřítomnosti vedoucí zařízení
tiskopisy žádosti o přijetí a příloh si může zájemce vyzvednout:
osobně v zařízení
může být zájemci na jeho požádání zaslána e-mailem
může být zájemci na jeho požádání zaslána poštou na adresu jeho pobytu
stáhnout z webových stránek www.ldz.cz
kdo se jednání účastní
poskytovatel informací (sociální pracovník, vedoucí zařízení)
zájemce o službu
zákonný zástupce (opatrovník) + žadatel
v případě, že osoba není způsobilá k právním úkonům
zástupce klienta
osoba, kterou si zájemce vyžádá
jedná jménem zájemce na základě Plné moci
pověření pracovníci jednáním upřednostňují objednávání zájemců o konzultaci na konkrétní termín a dobu, kdy se mu mohou plně věnovat
při objednávání přihlíží ke svým časovým možnostem a možnostem zájemce, případně může zájemci ve výjimečných případech nabídnout možnost domluvit konzultaci i mimo stanovenou pracovní dobu
kdy jsou poskytovány informace
v pracovních dnech od 07,00 hod do 15,00 hod
pokud určený pracovník nemá prostor věnovat se neobjednanému příchozímu zájemci, nabídne mu možnost počkat (s tím, že upozorní na přibližný čas strávený čekáním) nebo objedná příchozího na jiný termín
již při domlouvání schůzky jsou zájemci informováni a motivováni k prohlídce zařízení, aby se mohli rozhodnout, zda mají o nabízené služby zájem
zájemci je doporučeno přijít i se členy rodiny nebo blízkými osobami pro pocit většího bezpečí
zájemce si může při prohlídce domova prohlédnout veškeré společné prostory a neobsazené pokoje
vzhled některých pokojů si může zájemce prohlédnout na fotografiích
při konzultaci určený pracovník podporuje spoluúčast na rozhodování, přihlíží k jedinečnosti každého zájemce
délku konzultace a jejich počet před uzavřením smlouvy přizpůsobuje určený pracovník zdravotnímu a psychickému stavu zájemce tak, aby před uzavřením smlouvy dostal zájemce všechny informace nutné k informovanému podepsání smlouvy
během konzultace přizpůsobuje řeč podle potřeby a možností používá alternativní komunikační dovednosti
jestliže je to pro vzájemnou komunikaci vhodné, nabídne určený pracovník zájemci možnost mít při jednání, na náklady zájemce, tlumočníka
určený pracovník se snaží v průběhu konzultace navodit atmosféru důvěry, bezpečí a soukromí
určený pracovník komunikuje především se zájemcem o službu, i když trpí nějakým zdravotním znevýhodněním, např. nedoslýchá, nebo z rozhovoru vyplynulo, že má omezení ve způsobilosti k právním úkonům
v případě osoby zbavené způsobilosti k právním úkonům jednáme sice s opatrovníkem, ale tato osoba je přítomna a její názor respektujeme
určený pracovník sleduje, zda předaných informací není již příliš, podle potřeby rozdělí konzultaci na několik dílčích
v průběhu konzultace se určený pracovník ujišťuje, zda zájemce a případný doprovod sděleným informacím rozumí
na konci rozhovoru zopakuje podstatné věci
v případě, že zájemce jeví ostych, nervozitu, či jiným způsobem je jeho chování složité a není možné při první návštěvě veškeré náležitosti potřebné pro přijetí do zařízení v plném rozsahu projednat, je nutné dohodnout se zájemcem termín dalšího jednání
v případě, že zájemce není schopen dostavit se k osobnímu jednání do zařízení, dohodne se s ním sociální pracovník na termínu návštěvy v jeho místě bydliště nebo jiném místězařízení si může zájemce prohlédnout i virtuálně v aplikaci Google nebo v fotoalbu (má u sebe pověřený pracovník při sociálním šetření)
při jednání v místě bydliště nebo jiném místě postupuje sociální pracovník obdobně jako při osobním jednání v zařízení
základní informace o službě, lze i předat pověřenému zástupci žadatele na základě Plné moci
určený pracovník zájemci nebo pověřené osobě žadatelem upřesní, jaké písemné materiály budou po zájemci před podepsáním smlouvy o poskytování sociálních služeb vyžadovány
dále jsou zájemci předány dokumenty
Žádost o poskytnutí sociální služby (lze stáhnout v pdf na konci této stránky)
Vyjádření lékaře o zdravotním stavu žadatele (lze stáhnout v pdf na konci této stránky)
Sociální anamnéza
informační letáky o poskytované službě
formulář Úhrada za poskytované služby – informace ve zjednodušené formě (lze stáhnout na konci této stránky)
formulář Seznam věcí při příjmu – informace ve zjednodušené formě (lze stáhnou v pdf na konci této stránky)
Domácí řád
Ceník fakultativních služeb (lze stáhnout v pdf na konci této stránky)
Smlouva o poskytnutí sociální služby
zájemci je umožněno si návrh Smlouvy dostatečně pročíst a případně se na vše, čemu nerozumí zeptat
zájemce může navrhovat změnu obsahu smlouvy
srozumitelnost je ověřována dotazováním
žádost obsahuje tyto povinné přílohy
Vyjádření lékaře o zdravotním stavu žadatele
nesmí být starší 3 měsíce
vyplní praktický lékař, v případě hospitalizace zájemce o službu ve zdravotnickém zařízení ošetřující lékař
Plná moc k převzetí informací při jednání o službě (lze stáhnout v pdf na konci této stránky)
v případě, že za žadatele jedná jiná osoba
kopie Rozsudku soudu o zbavení/omezení svéprávnosti a Listiny o ustanovení opatrovníka
je-li žadatel zbaven/omezen ve svéprávnosti
popř. jiného zplnomocněného zástupce (člena domácnosti, obecního úřadu obce s rozšířenou působností)
žádost dále může obsahovat tyto nepovinné přílohy
Sociální anamnéza
zejména popis schopností sebepéče a sociálních potřeb
Doklad o výši přiznaného příspěvku na péči
kopie dokladu o výši příjmů (za příjmy se pro tyto účely považují příjmy podle zákona o životním a existenčním minimu, zejména kopie Rozhodnutí o přiznání starobního či invalidního důchodu)
žádost může být podána
osobně
poštou
elektronicky (nesmí však chybět podpis žadatele)
prostřednictvím zmocněné osoby
z prvního jednání je učiněn písemný výstup tzv. Předání informaci o sociální službě
pověřený pracovník ověří, zda žadatel nebo jeho zástupce všem informacím, právům a povinnostem vznikajícím okamžikem uzavření smlouvy, rozuměl
Přijetí žádosti o poskytnutí sociální služby
po obdržení kompletní žádosti pověřený pracovník zkontroluje, zda je žádost vlastnoručně podepsaná a obsahuje potřebné náležitosti
pokud je zájemce o službu přítomen osobně, je možné žádost vyplnit a podepsat na místě, vyjádření lékaře je možné zaslat dodatečně
sociální pracovník či vedoucí zařízení evidují žádosti v písemné podobě
spisy žadatelů jsou vedeny v písemné podobě v kanceláři v uzamykatelné místnosti
zařazení do evidence žadatelů do zařízení rozhoduje komise ve složení: vedoucí zařízení, sociální pracovník a vedoucí zdravotnického úseku
v zájmu maximální transparentnosti a ve snaze objektivně posuzovat žádosti byla vytvořena bodová kritéria pro přijetí žadatele do našeho zařízení
posuzování žádosti probíhá individuálně
před zařazením žádosti do evidence bude každá žádost o pobyt v našem zařízení zhodnocena dle stanovených kritérií, která zohledňují:
míru potřebnosti pobytu v domově z hlediska zdravotního stavu
míru potřebnosti pobytu v domově z hlediska bytové situace a trvalého bydliště žadatele
míru potřebnosti pobytu v domově z hlediska sociální situace
soběstačnost žadatele
individuální situaci žadatele
dobu podání žádosti, popř. další aspekty
po vyhodnocení žádosti je rozhodnuto o vyhovění či nevyhovění žádosti
v kladném případě vyřízení žádosti, kdy není volná kapacita pro okamžité přijetí do domova, se žadatel zařazuje do evidence žadatelů
po zpracování žádosti je zájemce písemně vyrozuměn do 30 dnů Oznámením o zařazení či nezařazení do evidence žadatelů
odmítnuté žádosti jsou archivovány 5 let
postup při odmítnutí zájemce o službu
službu lze odmítnout pouze z důvodů stanovených zákonem 108/2006 Sb., o sociálních službách, zvláště za použití § 91, odst. 3, písm. a), b) a d)
jsou to tyto důvody
zařízení neposkytuje službu, o kterou zájemce žádá
zájemce nesplňuje cílovou skupinu zařízení a věkovou strukturu cílové skupiny
zařízení nemá dostatečnou kapacitU
zdravotní stav osoby vyžaduje poskytnutí akutní péče ve zdravotnickém zařízení
osoba není schopna pobytu v zařízení sociálních služeb z důvodů akutní infekční nemoci
osoba má diagnostikovánu Alzheimerovu chorobu
pokud zájemci byla v kratší době než 6 měsíců vypovězena smlouva o poskytování sociálních služeb z důvodu porušování povinnosti vyplývající ze smlouvy
pravidla pro odmítnutí zájemce o službu
zájemcům, jejichž žádost nemůže být z výše uvedených důvodů přijata, je sociálním pracovníkem nebo vedoucí zařízení poskytnut seznam jiných vhodných zařízení
písemně je žadateli do 30 dnů oznámen důvod zamítnutí žádosti a seznam přiložen
v centrální evidenci žadatelů o pobytovou sociální službu je zapsán důvod vyřazení a datum vyřazení
Sociální šetření (plánování služby)
v případě, že zájemce nebyl osobně přítomen na prvním setkání (delegovaná pravomoci na základě Plné moci), tj. nebyly mu předány všechny informace o službě, je mu toto sděleno ještě jednou
zájemce je seznámen s posláním a cíli organizace, s chodem zařízení a podmínkami přijetí, se způsobem a výší úhrad, s obsahem smlouvy o sociální službě, souborem vnitřních pravidel a fakultativními službami
pověřený pracovník se snaží prostředí zařízení přiblížit prostřednictvím zvětšených fotografií a letáků
na požádání žadatele mu mohou být tyto dokumenty a letáky s obsaženými informacemi předány v tištěné podobě
v případě, že má zájemce stále o službu zájem, provádí se samotné sociální šetření, při kterém pověřený pracovník spolu se žadatelem vyhotoví Záznam ze sociálního šetření
podle kterého pověřený pracovník při vedení rozhovoru systematicky postupuje, ptá se na otázky směřující k bytové a sociální situaci žadatele, k možnostem a schopnostem orientace, komunikace, mobility či způsobu stravování
mapuje denní činnosti žadatele, jeho zájmy, záliby, obavy
zájemce je informován o seznamu věcí, které je vhodné mít při nástupu do zařízení s sebou
formulář „Záznam ze sociální šetření“ je před přijetím nového klienta předán klíčovému pracovníkovi a týmu podílejícím se na individuálním plánování
zápis slouží klíčovému pracovníkovi a týmu při sestavování individuálního plánu a současně mu poskytuje základní informace, které slouží jako počáteční vklad při navazování důvěrného vztahu s klienteM
cílem jednání se zájemcem je pomoci definovat mu jeho zakázku, tj. to, co zájemce od poskytování sociální služby očekává, a jeho osobní cíle, kterých má být poskytováním našich služeb dosaženo
osobní cíl musí být významný pro klienta, sociální pracovník nechává klientovi dostatečný prostor pro formulování vlastní představy
Přijetí žadatele do sociální služby
datum přijetí do zařízení je domluveno dle potřeby žadatele, nejlépe do několika následujících dnů od uvolnění místa
nový klient je po příjezdu do zařízení přivítán vedoucí zařízení, která zastává roli laskavého průvodce v novém prostředí, podporuje klientův pocit jistoty, bezpečí, důvěry
vedoucí zařízení je klient ubytován na pokoji a seznámen s chodem zařízení
s ohledem na aktuální stav klienta jsou s ním dále dojednávány formální či administrativní náležitosti
v případě, že klient nebyl seznámen se všemi náležitostmi (např. z důvodu nesoustředěnosti, rozrušení apod.), neporozuměl některým z bodů dokumentů nebo jsou mu dokumenty nejasné jako celek, sociální pracovník nebo vedoucí zařízení si s klientem domluví další schůzku/y, kde mu dané obsahy řádně vysvětlí s ohledem na jeho individuální potřeby
nejasné pasáže dokumentů s klientem rozebere a opakovaně se otázkami ujistí, zda jejím obsahům skutečně porozuměl a orientuje se v nich
v den přijetí je nutné, aby měl u sebe nový klient platný občanský průkaz a průkaz pojištěnce
občanský průkaz se dokládá sociálnímu pracovníkovi nebo vedoucí zařízení pouze ke kontrole jeho platnosti a opsání čísla OP, které je zaneseno do dokumentace sociálního programu Power Care
občanský průkaz je poté ihned navrácen klientovi nebo je na základě písemné žádosti o úschovu občanského průkazu uložen do uzamykatelné skříňky na sesterně, kde je chráněn před poškozením, zničením, ztrátou, odcizením nebo zneužitím a odkud je kdykoli k vyzvednutí
Cílová skupina klientů
klienti starší věku 55 let
klienti s chronickým nebo jiným zdravotním postižením
senioři
částečně soběstační s nutnou pravidelnou pomocí při základních životních dovednostech druhou osobou především z důvodu věku