Podmínky přijetí

Postup a podmínky přijetí zájemce o službu
  • jednání se zájemcem o službu je proces, který umožňuje vzájemné setkávání, informování a vyjednávání mezi zájemcem o službu a zařízením
  • na jeho konci je podepsaná Smlouva o poskytování sociálních služeb, ale může to být i odmítnutí zájemce nebo ukončení jednání z jeho strany, i ze strany poskytovatele
  • cílem těchto jednání je pomoci definovat zájemci co od naší služby očekává, a jeho osobní cíle, kterých má být poskytováním našich služeb dosaženo
  • žadatel je seznámen, co mu poskytovatel sociální služby může nabídnout
  • výsledkem tohoto jednání je zjištění, zda by poskytovaná služba vedla k naplňování žadatelových potřeb
  • osobami pověřenými k jednání se zájemci o službu jsou vedoucí nebo ředitel zařízení
  • základní informace o službě jsou poskytovány písemně (e-mail, pošta), telefonicky nebo osobně
  • veřejně dostupné informace o naší službě lze získat:
    • z informačního letáku
    • webových stránek
    • telefonicky
    • prostřednictvím elektronické pošty
    • osobně v zařízení – v pracovní dny od 7.00 do 14.00 hod., případně po domluvě (osobní, telefonické) v jiném smluveném termínu
  • vždy je zájemcům nabídnuto osobní jednání v zařízení a prohlídka zařízení
První kontakt zájemce o službu
  • kdo poskytuje zájemci informace o poskytovaných službách v zařízení
    • sociální pracovník
    • v nepřítomnosti vedoucí zařízení
  • tiskopisy žádosti o přijetí a příloh si může zájemce vyzvednout:
    • osobně v zařízení
    • může být zájemci na jeho požádání zaslána e-mailem
    • může být zájemci na jeho požádání zaslána poštou na adresu jeho pobytu
    • stáhnout z webových stránek www.ldz.cz
  • kdo se jednání účastní
    • poskytovatel informací (sociální pracovník, vedoucí zařízení)
    • zájemce o službu
    • zákonný zástupce (opatrovník) + žadatel
      • v případě, že osoba není způsobilá k právním úkonům
    • zástupce klienta
      • osoba, kterou si zájemce vyžádá
      • jedná jménem zájemce na základě Plné moci
  • pověření pracovníci jednáním upřednostňují objednávání zájemců o konzultaci na konkrétní termín a dobu, kdy se mu mohou plně věnovat
  • při objednávání přihlíží ke svým časovým možnostem a možnostem zájemce, případně může zájemci ve výjimečných případech nabídnout možnost domluvit konzultaci i mimo stanovenou pracovní dobu
  • kdy jsou poskytovány informace
    • v pracovních dnech od 07,00 hod do 15,00 hod
  • pokud určený pracovník nemá prostor věnovat se neobjednanému příchozímu zájemci, nabídne mu možnost počkat (s tím, že upozorní na přibližný čas strávený čekáním) nebo objedná příchozího na jiný termín
  • již při domlouvání schůzky jsou zájemci informováni a motivováni k prohlídce zařízení, aby se mohli rozhodnout, zda mají o nabízené služby zájem
  • zájemci je doporučeno přijít i se členy rodiny nebo blízkými osobami pro pocit většího bezpečí
  • zájemce si může při prohlídce domova prohlédnout veškeré společné prostory a neobsazené pokoje
  • vzhled některých pokojů si může zájemce prohlédnout na fotografiích
  • při konzultaci určený pracovník podporuje spoluúčast na rozhodování, přihlíží k jedinečnosti každého zájemce
  • délku konzultace a jejich počet před uzavřením smlouvy přizpůsobuje určený pracovník zdravotnímu a psychickému stavu zájemce tak, aby před uzavřením smlouvy dostal zájemce všechny informace nutné k informovanému podepsání smlouvy
  • během konzultace přizpůsobuje řeč podle potřeby a možností používá alternativní komunikační dovednosti
  • jestliže je to pro vzájemnou komunikaci vhodné, nabídne určený pracovník zájemci možnost mít při jednání, na náklady zájemce, tlumočníka
  • určený pracovník se snaží v průběhu konzultace navodit atmosféru důvěry, bezpečí a soukromí
  • určený pracovník komunikuje především se zájemcem o službu, i když trpí nějakým zdravotním znevýhodněním, např. nedoslýchá, nebo z rozhovoru vyplynulo, že má omezení ve způsobilosti k právním úkonům
  • v případě osoby zbavené způsobilosti k právním úkonům jednáme sice s opatrovníkem, ale tato osoba je přítomna a její názor respektujeme
  • určený pracovník sleduje, zda předaných informací není již příliš, podle potřeby rozdělí konzultaci na několik dílčích
  • v průběhu konzultace se určený pracovník ujišťuje, zda zájemce a případný doprovod sděleným informacím rozumí
  • na konci rozhovoru zopakuje podstatné věci
  • v případě, že zájemce jeví ostych, nervozitu, či jiným způsobem je jeho chování složité a není možné při první návštěvě veškeré náležitosti potřebné pro přijetí do zařízení v plném rozsahu projednat, je nutné dohodnout se zájemcem termín dalšího jednání
  • v případě, že zájemce není schopen dostavit se k osobnímu jednání do zařízení, dohodne se s ním sociální pracovník na termínu návštěvy v jeho místě bydliště nebo jiném místězařízení si může zájemce prohlédnout i virtuálně v aplikaci Google nebo v fotoalbu (má u sebe pověřený pracovník při sociálním šetření)
  • při jednání v místě bydliště nebo jiném místě postupuje sociální pracovník obdobně jako při osobním jednání v zařízení
  • základní informace o službě, lze i předat pověřenému zástupci žadatele na základě Plné moci
  • určený pracovník zájemci nebo pověřené osobě žadatelem upřesní, jaké písemné materiály budou po zájemci před podepsáním smlouvy o poskytování sociálních služeb vyžadovány
  • dále jsou zájemci předány dokumenty
    • Žádost o poskytnutí sociální služby (lze stáhnout v pdf na konci této stránky)
    • Vyjádření lékaře o zdravotním stavu žadatele (lze stáhnout v pdf na konci této stránky)
    • Sociální anamnéza
    • informační letáky o poskytované službě
    • formulář Úhrada za poskytované služby – informace ve zjednodušené formě (lze stáhnout na konci této stránky)
    • formulář Seznam věcí při příjmu – informace ve zjednodušené formě (lze stáhnou v pdf na konci této stránky)
    • Domácí řád
    • Ceník fakultativních služeb (lze stáhnout v pdf na konci této stránky)
    • Smlouva o poskytnutí sociální služby
      • zájemci je umožněno si návrh Smlouvy dostatečně pročíst a případně se na vše, čemu nerozumí zeptat
      • zájemce může navrhovat změnu obsahu smlouvy
      • srozumitelnost je ověřována dotazováním
  • žádost obsahuje tyto povinné přílohy
    • Vyjádření lékaře o zdravotním stavu žadatele
      • nesmí být starší 3 měsíce
      • vyplní praktický lékař, v případě hospitalizace zájemce o službu ve zdravotnickém zařízení ošetřující lékař
    • Plná moc k převzetí informací při jednání o službě (lze stáhnout v pdf na konci této stránky)
      • v případě, že za žadatele jedná jiná osoba
    • kopie Rozsudku soudu o zbavení/omezení svéprávnosti a Listiny o ustanovení opatrovníka
      • je-li žadatel zbaven/omezen ve svéprávnosti
      • popř. jiného zplnomocněného zástupce (člena domácnosti, obecního úřadu obce s rozšířenou působností)
  • žádost dále může obsahovat tyto nepovinné přílohy
    • Sociální anamnéza
      • zejména popis schopností sebepéče a sociálních potřeb
    • Doklad o výši přiznaného příspěvku na péči
    • kopie dokladu o výši příjmů (za příjmy se pro tyto účely považují příjmy podle zákona o životním a existenčním minimu, zejména kopie Rozhodnutí o přiznání starobního či invalidního důchodu)
  • žádost může být podána
    • osobně
    • poštou
    • elektronicky (nesmí však chybět podpis žadatele)
    • prostřednictvím zmocněné osoby
  • z prvního jednání je učiněn písemný výstup tzv. Předání informaci o sociální službě
  • pověřený pracovník ověří, zda žadatel nebo jeho zástupce všem informacím, právům a povinnostem vznikajícím okamžikem uzavření smlouvy, rozuměl
Přijetí žádosti o poskytnutí sociální služby
  • po obdržení kompletní žádosti pověřený pracovník zkontroluje, zda je žádost vlastnoručně podepsaná a obsahuje potřebné náležitosti
  • pokud je zájemce o službu přítomen osobně, je možné žádost vyplnit a podepsat na místě, vyjádření lékaře je možné zaslat dodatečně
  • sociální pracovník či vedoucí zařízení evidují žádosti v písemné podobě
  • spisy žadatelů jsou vedeny v písemné podobě v kanceláři v uzamykatelné místnosti
  • zařazení do evidence žadatelů do zařízení rozhoduje komise ve složení: vedoucí zařízení, sociální pracovník a vedoucí zdravotnického úseku
  • v zájmu maximální transparentnosti a ve snaze objektivně posuzovat žádosti byla vytvořena bodová kritéria pro přijetí žadatele do našeho zařízení
  • posuzování žádosti probíhá individuálně
  • před zařazením žádosti do evidence bude každá žádost o pobyt v našem zařízení zhodnocena dle stanovených kritérií, která zohledňují:
    • míru potřebnosti pobytu v domově z hlediska zdravotního stavu
    • míru potřebnosti pobytu v domově z hlediska bytové situace a trvalého bydliště žadatele
    • míru potřebnosti pobytu v domově z hlediska sociální situace
    • soběstačnost žadatele
    • individuální situaci žadatele
    • dobu podání žádosti, popř. další aspekty
  • po vyhodnocení žádosti je rozhodnuto o vyhovění či nevyhovění žádosti
  • v kladném případě vyřízení žádosti, kdy není volná kapacita pro okamžité přijetí do domova, se žadatel zařazuje do evidence žadatelů
  • po zpracování žádosti je zájemce písemně vyrozuměn do 30 dnů Oznámením o zařazení či nezařazení do evidence žadatelů
  • odmítnuté žádosti jsou archivovány 5 let
  • postup při odmítnutí zájemce o službu
    • službu lze odmítnout pouze z důvodů stanovených zákonem 108/2006 Sb., o sociálních službách, zvláště za použití § 91, odst. 3, písm. a), b) a d)
    • jsou to tyto důvody
      • zařízení neposkytuje službu, o kterou zájemce žádá
      • zájemce nesplňuje cílovou skupinu zařízení a věkovou strukturu cílové skupiny
      • zařízení nemá dostatečnou kapacitU
      • zdravotní stav osoby vyžaduje poskytnutí akutní péče ve zdravotnickém zařízení
      • osoba není schopna pobytu v zařízení sociálních služeb z důvodů akutní infekční nemoci
      • osoba má diagnostikovánu Alzheimerovu chorobu
      • pokud zájemci byla v kratší době než 6 měsíců vypovězena smlouva o poskytování sociálních služeb z důvodu porušování povinnosti vyplývající ze smlouvy
  • pravidla pro odmítnutí zájemce o službu
    • zájemcům, jejichž žádost nemůže být z výše uvedených důvodů přijata, je sociálním pracovníkem nebo vedoucí zařízení poskytnut seznam jiných vhodných zařízení
    • písemně je žadateli do 30 dnů oznámen důvod zamítnutí žádosti a seznam přiložen
    • v centrální evidenci žadatelů o pobytovou sociální službu je zapsán důvod vyřazení a datum vyřazení
Sociální šetření (plánování služby)
  • v případě, že zájemce nebyl osobně přítomen na prvním setkání (delegovaná pravomoci na základě Plné moci), tj. nebyly mu předány všechny informace o službě, je mu toto sděleno ještě jednou
  • zájemce je seznámen s posláním a cíli organizace, s chodem zařízení a podmínkami přijetí, se způsobem a výší úhrad, s obsahem smlouvy o sociální službě, souborem vnitřních pravidel a fakultativními službami
  • pověřený pracovník se snaží prostředí zařízení přiblížit prostřednictvím zvětšených fotografií a letáků
  • na požádání žadatele mu mohou být tyto dokumenty a letáky s obsaženými informacemi předány v tištěné podobě
  • v případě, že má zájemce stále o službu zájem, provádí se samotné sociální šetření, při kterém pověřený pracovník spolu se žadatelem vyhotoví Záznam ze sociálního šetření
  • podle kterého pověřený pracovník při vedení rozhovoru systematicky postupuje, ptá se na otázky směřující k bytové a sociální situaci žadatele, k možnostem a schopnostem orientace, komunikace, mobility či způsobu stravování
  • mapuje denní činnosti žadatele, jeho zájmy, záliby, obavy
  • zájemce je informován o seznamu věcí, které je vhodné mít při nástupu do zařízení s sebou
  • formulář „Záznam ze sociální šetření“ je před přijetím nového klienta předán klíčovému pracovníkovi a týmu podílejícím se na individuálním plánování
  • zápis slouží klíčovému pracovníkovi a týmu při sestavování individuálního plánu a současně mu poskytuje základní informace, které slouží jako počáteční vklad při navazování důvěrného vztahu s klienteM
  • cílem jednání se zájemcem je pomoci definovat mu jeho zakázku, tj. to, co zájemce od poskytování sociální služby očekává, a jeho osobní cíle, kterých má být poskytováním našich služeb dosaženo
  • osobní cíl musí být významný pro klienta, sociální pracovník nechává klientovi dostatečný prostor pro formulování vlastní představy
Přijetí žadatele do sociální služby
  • datum přijetí do zařízení je domluveno dle potřeby žadatele, nejlépe do několika následujících dnů od uvolnění místa
  • nový klient je po příjezdu do zařízení přivítán vedoucí zařízení, která zastává roli laskavého průvodce v novém prostředí, podporuje klientův pocit jistoty, bezpečí, důvěry
  • vedoucí zařízení je klient ubytován na pokoji a seznámen s chodem zařízení
  • s ohledem na aktuální stav klienta jsou s ním dále dojednávány formální či administrativní náležitosti
  • v případě, že klient nebyl seznámen se všemi náležitostmi (např. z důvodu nesoustředěnosti, rozrušení apod.), neporozuměl některým z bodů dokumentů nebo jsou mu dokumenty nejasné jako celek, sociální pracovník nebo vedoucí zařízení si s klientem domluví další schůzku/y, kde mu dané obsahy řádně vysvětlí s ohledem na jeho individuální potřeby
  • nejasné pasáže dokumentů s klientem rozebere a opakovaně se otázkami ujistí, zda jejím obsahům skutečně porozuměl a orientuje se v nich
  • v den přijetí je nutné, aby měl u sebe nový klient platný občanský průkaz a průkaz pojištěnce
  • občanský průkaz se dokládá sociálnímu pracovníkovi nebo vedoucí zařízení pouze ke kontrole jeho platnosti a opsání čísla OP, které je zaneseno do dokumentace sociálního programu Power Care
  • občanský průkaz je poté ihned navrácen klientovi nebo je na základě písemné žádosti o úschovu občanského průkazu uložen do uzamykatelné skříňky na sesterně, kde je chráněn před poškozením, zničením, ztrátou, odcizením nebo zneužitím a odkud je kdykoli k vyzvednutí

Cílová skupina klientů

  • klienti starší věku 55 let
  • klienti s chronickým nebo jiným zdravotním postižením
  • senioři
  • částečně soběstační s nutnou pravidelnou pomocí při základních životních dovednostech druhou osobou především z důvodu věku
  • klienti se sníženou mobilitou či  imobilní

Domov pro seniory Anička | Na Kameni 116, 517 54 Vamberk | LDZ, s.r.o.